1. Świat Toyoty
  2. Nowości
  3. Prototypy Toyoty na targach Japan Mobility Show 2023
25 października 2023

Prototypy Toyoty na targach Japan Mobility Show 2023

Podczas targów Japan Mobility Show 2023 pojawią się innowacyjne prototypy modeli terenowych Toyoty z napędem elektrycznym, a będą to Land Cruiser Se, pick-up EPU, SUV o nazwie FT-3e oraz sportowy model FT-Se. Nie zabraknie także trójkołowego pojazdu Land Hopper oraz rewolucyjnego wózka inwalidzkiego JUU, który potrafi pokonywać schody. Ponadto Toyota zaprezentuje prawdziwie kosmiczną mobilność w postaci pojazdu do poruszania się po powierzchni Księżyca. Wśród nowinek technologicznych można znaleźć także nowy kokpit NEO Steer integrujący funkcje pedałów przyspieszenia i hamowania w kierownicy. 

„Let's Change the Future of Cars – Find Your Future” (Zmieńmy przyszłość samochodów – Znajdź swoją przyszłość) to hasło, pod jakim stworzono stoisko Toyoty na targach Japan Mobility Show 2023. Marka zaprezentuje na nim wiele innowacyjnych modeli i technologii, a centralnym punktem wystawy jest gama prototypowych aut elektrycznych.

Prezes i Dyrektor Generalny Toyota Motor Corporation Koji Sato tak opisał w skrócie wizję bezemisyjnej motoryzacji Toyoty: „Samochody elektryczne zapewniają radość z jazdy na swój własny sposób. Toyota tworzy auta elektryczne tak, jak tylko prawdziwy producent samochodów to potrafi. Gruntownie zrewidowaliśmy zasady projektowania, aby dostarczyć klientom pojazdy o unikalnych właściwościach, którymi wyróżniają się auta elektryczne”.

Elektryczny Land Cruiser Se

Toyota podczas targów Japan Mobility Show 2023 przedstawia koncepcyjny model Land Cruiser Se napędem elektrycznym na baterie, czyli innowacyjną wersję legendarnej terenówki będącej symbolem trwałości i niezawodności marki. Znakomite możliwości terenowe tego auta są możliwe dzięki wysokiemu momentowi obrotowemu dostępnemu w pełnym zakresie prędkości, co typowe dla aut elektrycznych. Większy komfort podróży zapewnia cicha praca napędu elektrycznego, a jednobryłowe nadwozie gwarantuje pewne, precyzyjne prowadzenie na drodze i w wymagającym terenie.

Prototyp modelu Land Cruiser Se jest dużym terenowym SUV-em z trzema rzędami siedzeń, łączącym praktyczność, komfort i elegancką, nowoczesną stylistykę. Pojazd ma długość 5 150 mm z rozstawem osi 3 050 mm, szerokość 1 990 mm i wysokość 1 705 mm.

Pick-up Toyota EPU z napędem elektrycznym

Toyota ma długą tradycję niezniszczalnych pick-upów do ciężkiej pracy i jazdy w trudnym terenie. Modele te łączą własności użytkowe z wysokim komfortem i zaawansowanymi technologiami, co w przypadku prototypu EPU wysuwa się na pierwszy plan. Toyota EPU jest średniej wielkości pick-upem nowej generacji z bezemisyjnym napędem elektrycznym i posiada sztywne nadwozie jednobryłowe z nisko położonym środkiem ciężkości wpływającym na stabilne prowadzenie. Na nadwozie o długości ponad 5 metrów składa się podwójna kabina i pojemna skrzynia ładunkowa.

Koncept SUV FT-3e

Kolejnym prototypem Toyoty w kategorii aut rodzinnych jest FT-3e. Ten bezemisyjny model z bateryjnym napędem elektrycznym imponuje innowacyjnymi technologiami, możliwością korzystania ze spersonalizowanych usług oraz nieznanymi dotąd wrażeniami z jazdy. Nowoczesny projekt nadwozia wyróżnia się minimalizmem, a dzięki specjalnemu rozmieszczeniu ekranów w kabinie kierowca już zbliżając się do auta wie, jaki jest poziom naładowania baterii oraz jaka temperatura panuje wewnątrz pojazdu i jaka jest w nim jakość powietrza.

Prototypowy model sportowy FT-Se

Toyota FT-Se jest koncepcyjnym autem sportowym stworzonym we współpracy z inżynierami TOYOTA GAZOO Racing, wykorzystującym bogate doświadczenia z motorsportu oraz korzyści płynące z napędu elektrycznego na baterie. Samochód wykorzystuje główne komponenty z modelu FT-3e, a jego projekt zakłada jak największą stabilność prowadzenia oraz jak najlepsze właściwości aerodynamiczne.

Stylistyka nadwozia kojarzy się z wyczynowym charakterem auta. Szeroka, choć niska i smukła karoseria wpływa na redukcję oporów powietrza. W kabinie znajduje się kokpit wyższej generacji o jeszcze większej intuicyjności. Ekrany są usytuowane dość nisko w celu poprawy widoczności oraz lepszej ochrony kolan kierowcy przed wysokimi przeciążeniami podczas sportowej jazdy.

Trójkołowy Land Hopper

Innowacyjne prototypy Toyoty obejmują także pojazd do transportu indywidualnego, jakim jest składany trójkołowiec Land Hopper. Pojazd łatwo mieści się w bagażniku nawet dość małego samochodu, a w wielu krajach mógłby być używany bez prawa jazdy już od 16. roku życia. 

Koncepcyjna Toyota Land Hopper ma na celu wspieranie niezależności użytkowników na różnych etapach życia – od osób młodych po seniorów, którzy chcą już zrezygnować z prowadzenia samochodu. Kompaktowe wymiary i konstrukcja siedziska ułatwiają siadanie i zsiadanie z pojazdu, a innowacyjna przednia oś pozwala przednim kołom poruszać się w górę i w dół, co wpływa na wyjątkową zwrotność i intuicyjne przechylanie się podczas skrętu.

JUU – wózek inwalidzki pokonujący schody

„Mobility for all” to koncepcja Toyoty, w zgodzie z którą marka opracowała nowe rozwiązanie dla osób z niepełnosprawnością ruchową. Innowacyjny wózek inwalidzki JUU zapewnia swobodę samodzielnego przemieszczania się w miejscach dotychczas trudno dostępnych i posiada zdolność automatycznego wchodzenia lub schodzenia po schodach. Dwa duże koła z napędem pokonują stopnie o wysokości do 16 cm, natomiast w tym samym czasie zza oparcia wysuwa się tylna oś z mniejszymi kołami w celu stabilizacji wózka i zabezpieczeniu go przed przechyleniem. 

Układ napędowy zastosowany w wózku wykorzystuje sprawdzone silniki samochodowe gwarantujące wysoką jakość i niezawodność. Toyota pracuje także nad zaawansowanymi funkcjami umożliwiającymi autonomiczne poruszanie się. Praktycznym zastosowaniem tego typu funkcji może być automatyczny wjazd wózka do przestrzeni bagażowej samochodu już po zajęciu miejsca przez użytkownika oraz wyjazd z bagażnika i ustawienie się w odpowiedniej pozycji przy użytkowniku, gdy ten będzie chciał wysiąść z auta.

Elektryczny łazik księżycowy

Podczas targów Japan Motor Show 2023 swoją światową premierę ma także eksperymentalny, dwuosobowy pojazd z napędem elektrycznym do poruszania się po powierzchni Księżyca. Jego celem jest bezpieczna, niezawodna mobilność na Księżycu oraz rozwój zaawansowanych technologii układów jezdnych. Każde koło łazika Toyoty posiada własny silnik i układ sterowania, co ułatwia mu pokonywanie głazów o wysokości do 50 cm i wspinanie się po stromych zboczach o nachyleniu 25°. Technologie zastosowane w tym prototypie zostaną wykorzystane w pojazdach kosmicznych typu Lunar Cruiser.

Nowa technologia kokpitu NEO Steer

Inną premierą Toyoty jest prezentacja innowacyjnego kokpitu opartego na kierownicy motocykla. Ta nowatorska koncepcja łączy funkcje pedałów przyspieszenia i hamulca z funkcją kierowania. Głównym atutem kokpitu jest szerokie pole widzenia za sprawą specjalnie wyprofilowanej kierownicy, a prowadzący pojazd ma przy tym do dyspozycji dużą, ułatwiającą wsiadanie i wysiadanie przestrzeń na nogi bez pedałów. Technologia NEO Steer umożliwi ponadto bezpieczną i intuicyjną jazdę użytkownikom z ograniczeniami ruchowymi.