Rajdowa homologacja FIA dla Toyoty GR Yaris Rally2

Ruszają dostawy

FIA, czyli Międzynarodowa Federacja Samochodowa, przyznała Toyocie GR Yaris Rally2 rajdową homologację. Od 1 stycznia 2024 roku auto to może brać udział w rywalizacji na całym świecie. Pierwszy egzemplarz tego samochodu trafi do zespołu ROOKIE Racing, którego liderem jest Akio Toyoda, prezes Zarządu i dyrektor reprezentatywny Toyota Motor Corporation.

 

Sportowe samochody stworzone przez TOYOTA GAZOO Racing od lat dowodzą swej niezawodności, odnosząc niemałe sukcesy w zawodach. W WRC rywalizuje Toyota GR Yaris Rally1, w WEC ściga się GR010 HYBRID, a w Rajdzie Dakar i W2RC – Toyota DKR Hilux EVO T1U. Z myślą o prywatnych zespołach wyścigowych stworzona została Toyota GR Supra GT4.

Teraz do grona tych aut dołącza nowy GR Yaris Rally2, pojazd opracowany z myślą o zespołach prywatnych rywalizujących w mistrzostwach świata, Europy oraz regionalnych i krajowych czempionatach. Samochód uzyskał właśnie homologację FIA. Oznacza, że TOYOTA GAZOO Racing może rozpocząć już dostawy auta do klientów na całym świecie.

Pierwszy egzemplarz trafi do zespołu ROOKIE Racing, którego liderem jest Akio Toyoda, prezes Zarządu i dyrektor reprezentatywny Toyota Motor Corporation. W rajdach i wyścigach startuje on pod pseudonimem Morizo.

Cztery kolejne samochody zostaną dostarczone ekipom, które w dniach 25-28 stycznia wezmą udział w Rajdzie Monte Carlo, który inauguruje sezon w rajdowych mistrzostwach świata.

Warto tu zaznaczyć, że bazą dla rajdowego GR Yarisa Rally2 posłużyła drogowa odmiana tego auta. Po raz pierwszy prototyp rajdówki kategorii Rally2 zaprezentowano podczas Rajdu Japonii w 2022 roku. Przez ponad rok auto to było rozwijane i testowane na różnych typach nawierzchni. Łącznie pokonało w tym czasie ponad 15 tys. km. 

W odpowiednim zestrojeniu GR Yarisa Rally2 pomagali zarówno czołowi kierowcy TOYOTA GAZOO Racing, jak i młodzi, utalentowani zawodnicy oraz reprezentanci zespołów prywatnych.

Nowy GR Yaris Rally2 ma 3-cylindrowy, turbodoładowany silnik o pojemności 1,6 l z 32-milimetrową zwężką (zgodną z regulaminem FIA), 5-biegową skrzynię sekwencyjną oraz napęd na cztery koła z mechanizmem różnicowym o ograniczonym poślizgu w motorsportowej specyfikacji.

Przednie i tylne zawieszenie to kolumny MacPhersona, a rozmiar hamulców zależy od tego, czy auto jest w specyfikacji na nawierzchnię szutrową (300 mm średnicy z przodu i z tyłu), czy asfaltową (350 mm przód, 300 mm tył).

GR Yaris Rally2 ma 3995 mm długości oraz 1820 mm szerokości, a jego wysokość może być dostosowana w zależności od rajdu. Zgodnie z przepisami FIA auto (wraz z jednym kołem zapasowym) waży 1230 kg.